Hoppa till sidans innehåll

MSS tog hem Guld i Lag SM Optimist

28 SEP 2020 14:31
Team MSS - Victoria, Oscar, Max och Leo - vinner guld på Lag-SM efter en kämpainsats!
  • Uppdaterad: 28 SEP 2020 14:31

3 killar och en tjej, åkte upp till Göteborg för att representera MSS i Svenska mästerskapen i lagsegling för optimister.
Victoria, Oscar, Max och Leo.

Ingen trodde riktigt på att vi skulle komma tillbaka till Malmö med guldet, men det gjorde vi! Vi hade ju aldrig lag-seglat tillsammans och det fanns tom seglare som aldrig seglat lag-segling tidigare.

I årets Lag-SM fick endast 20 lagen vara med pga Corona, med det var de 20 högst rankade lagen.

Då vi var lite sena med att planera lagseglingen, och Polska mästerskapen kom emellan, hade vi endast en enda träning gemensam innan tävlingen... kvällen innan avfärd till Lag-SM. (1,5 h).
Till detta hade vi en taktikkväll hemma hos fam Birgersson som ordnade med en professionell seglingscoach som gav oss värdefulla tips och råd.
Fokus under kvällen var att jobba igenom en strategi och tydliga roller som kunde fungera för oss som team. Utan träning, visste vi att vi måste segla annorlunda, än de stora klubbarna som tränat mycket på lagsegling.

Fredag kväll åkte vi upp i hällande ösregn. Vi kunde inte ens köra i 110, så mycket regnade det. Väl framme lämnade vi alla båtar på bilarna och ramlade i säng.

Väderutsikterna för lördagen var 6m/s minskande till 2 m/s. Dock stämde det inte alls. Det var istället extremt svaga vindar om de ens fanns. (0-1 m/s)

Vi skulle ha seglat en round robin mot de 9 bästa lagen, men redan efter vår första match, avbröts seglingarna pga ingen vind och vi fick åka in till hamn.

Vi förlorade vår första match mycket baserat på domslut. Vi fick 3 stycken 720 straff men vi deppade inte för det. Vi tog nya krafter och när seglingarna drog igång igen, vann vi direkt andra matchen relativt enkelt.
Tyvärr förlorade vi våra sista två matcher på lördagen, återigen pga flera straff emot oss. Detta gjorde att vi åkte ner till B gruppen inför söndagen och måste kvala igen för att komma till kvartsfinal.

Pga den svaga (nästan obefintliga) vinden, minskade seglingsledningen ner tävlingen, så vi fick bara segla 4 stycken matcher istället för 9 den första dagen. Detta var självklart inte bra för oss som inte hade någon större lagseglingserfarenhet.

På lördagskvällen analyserade vi seglingarna och gjorde lite justeringar i taktiken så vi skulle slippa alla dessa straff. Dessa justering gav omedelbart utdelning.

Söndagen erbjöd god vind. Det började kring 9 m/s och avslutades runt 7m/s i finalen, dock var vinden väldigt byigt. Allt som seglingen fortskred, förstod vi seglingsförhållandena bättre och bättre. Viktigt att inte glömma bort skiften, vägval och landeffekter bara för att det är lagsegling.

Vi började söndagen med en round robin serie i B-gruppen (5 lag) . Vi var tvungna att komma top 3 för att ta oss till guldfinalserien. Det var nervöst, men vår nya taktik gav utdelning direkt. Vi vann vår första match, liksom match 2. Den andra segern var den största av alla matcher i hela tävlingen 1-2-3-4 till MSS. Självförtroende växte, laget blev hopsvetsat och taktiken fungerade. Leo och Max hjälpte till att skydda Victoria och Oscar med alla tänkbara knep och gjorde så att Victoria och Oscar kunde utnyttja sin höga fart till komma först upp till kryssmärket. Det var rörande att se hur fint de fungerade som ett lag. Alla hjälpte alla. I tredje matchen mötte vi LDSS. Vi var på gång - uppåt- och vi kände att LDSS kanske började bli skakade av att MSS hade två raka segrar. Efter första kryssen och halvvinden ledde MSS, LDSS behövde göra någonting. Vid länsrundingen, under tumult, körde två LDSS båtar på Victoria så hon kapsejsade, men LDSS fick inget straff. Vi förlorade matchen med en seglare i vattnet! Trots denna motgång, tog laget sig snabbt samman och visade sin styrka. Victoria öste ur sin båt och killarna peppade henne. Laget gick ut och vann den sista och avgörande matchen för att ta sig till guldfinalserien.

I kvartsfinalen mötte vi LDSS (lag 2). De var av favorittippade då de hade vunnit alla sina matcher under söndagen. Det var en tät match men vi vann ganska säkert. Vi var nu i semifinal! Helt otroligt. Men vi ville mer! Vi pratade om i teamet, att topp 4a i Sverige är bra, men idag är det vår dag och GULD är bättre! I semifinalen mötte vi RÖSS i bäst av 3 matcher. Vi behövde bara två matcher för vi vann båda. I finalen mötte vi KSSS. De hade studerat vår taktik och 2 minuter innan start gav de sig på Leo och Max. Detta var vi inte helt beredda på. Vi förlorade den första finalseglingen rätt stort, men vi samlade oss. Justerade taktiken och vann andra finalmatchen så det stod 1-1. Nu behövdes den sista och avgörande matchen för att kora svenska mästarna. Många båtar hade kommit ut på banan fulla med seglare för att titta på finalen. Stämningen stegrades, taktiken finslipades. Alla var på topp. Vi sa att bara en sak gällde, vinst till MSS. Vi körde vår taktik från start till mål. Vi ledde med 3 båtar 1-2-3 efter första kryssen, gjorde snygg läns, halvvind och när vi rundar upp inför sista lilla kryssen mot mål och har 1-2-3 och alla tror att segern var vår, kör en domare fram till Oscar som var i ledning och ger Oscar ett straff utan att vi förstår varför. Oscar fick göra en 720. Plötsligt ändrades matchen till KSSS fördel. Men laget gav inte upp. Med bara några meter kvar till mål, reste sig MSS upp och seglade i mål som 1-2-3 och 7a. Det var helt galet. Sällan ser man denna fighting spirit som laget visade upp. Många gånger låg de nere för räkning, men reste sig upp och vann. En fantastisk rolig seger för MSS. Det var riktigt länge sedan Lag-SM guldet gick till något lag i Skåne!

Som pris får vi delta i en lagtävling i Tyskland.

Seglare

Gunilla Novak

Skribent: Susanne Troiza
Epost: Adressen Gömd

Önskar du bli medlem i MSS!

Ansök här!

MSS så Sailarena

Följ MSS på Facebook och Instagram

Stötta MSS via Gräsroten

Stöd MSS genom att teckan din båtförsäkring hos Svenska Sjö!

ssf

Postadress:
Malmö Segel Sällskap - Segling
Bryggövägen 1
21612 Limhamn

Besöksadress:

Kontakt:
Tel: +4640154448
E-post: This is a mailto link